In deze blog:
Kerstpakket thema verzinnen? We geven je 5 tips
Een kerstpakket thema verzinnen waarmee je jouw collega’s verrast; dat is nog niet zo eenvoudig. Ik geef je graag een aantal slimme tips om een passend thema te verzinnen voor het kerstpakket van 2023.
1. Start met doelgroep denken
Wie ontvangt het geschenk? Wat ons betreft hét vertrekpunt van een goed thema voor jouw kerstpakket. Het kerstpakket is één van de manieren waarmee je waardering toont aan medewerkers. Dan is het logisch om goed voor ogen te houden aan wie je het geschenk geeft. Zo is een wellness-thema niet perse de beste keuze voor een bouwbedrijf. Daarnaast is het goed om een thema te selecteren dat past bij de gever; jouw organisatie. Een goede match resulteert erin dat jouw boodschap beter overkomt.
Dus denk bij de keuze van een thema vanuit de ontvanger van het geschenk en of het aansluit bij de gever.
Mogen we met je meedenken met een passend kerstpakket-thema?
2. Win met originaliteit
Een origineel geschenk, daar kun je echt heel goed mee scoren. Wat in de meeste gevallen niet werkt is hetzelfde geven dat je vorig jaar hebt gegeven. Dus bedenk iets nieuws of varieer voldoende. Wat ook erg goed werkt is om te kijken of het kerstpakket goed kan aansluiten bij een actueel van de organisatie. Staat het jaar in het teken van groei, duurzaamheid óf lokaal, dan is een kerstpakket in een vergelijkbaar thema een waardevolle toevoeging.
Originaliteit kan ook betekenen dat het kerstpakket van dit jaar een geschenk wordt met een beleving. Denk bijvoorbeeld aan een bakcompetitie voor de hele organisatie. Met eindejaar ontvangt elke collega een bakpakket met alles om te bakken. Vanaf dan gaat de gaat de hele organisatie aan het bakken. Aan het einde is er een finale; wie wordt jullie beste bakker?
Dit is een vorm van schenken waarbij beleving centraal komt te staan en collega’s dit niet snel vergeten.
Word jij al enthousiast?
3. Vertel het verhaal
Een thema dat een verhaal kan vertellen is in onze ogen het mooiste geschenk dat je kunt geven. Een verhaal en beleving geeft zoveel meer dan een doos met producten alleen. Het kerstpakket is een super kans om het jaar samen te vatten en een verhaal te vertellen dat blijft hangen. Combineer dan ook actualiteiten met een thema dat leeft bij je collega’s. Aansluiten bij de belevingswereld van de ontvanger en samen een verhaal maken geeft een geschenk veel meerwaarde.
Zo kun je met de eerder genoemde bakcompetitie een half jaar lang zorgen voor content in de organisatie. Denk aan een wekelijkse update op intranet met de voortgang van de thuisbakkers of een reportage van de bakfinale. Ook hier is een natuurlijk moment om kernwaarden van de organisatie te verwerken. Is verbinding, openheid óf juist creativiteit belangrijk in jouw organisatie; vertel het met dit geschenk.
Wil je meer weten over hoe wij een verhaal vertellen met een geschenk?
4. Bestel op tijd
Start op tijd! Ook dit is een tip die helpt wanneer je aan de slag gaat met een kerstpakket-thema. Want hoe eerder je begint, hoe beter het thema vorm krijgt en hoe beter het geschenk wordt uitgevoerd. Om jouw kerstpakket op tijd in huis te hebben is het verstandig om in mei te starten met brainstormen voor een thema (een geschenkenjaarplan kan hierbij helpen). Zo zorg je dat het thema tijdig wordt uitgewerkt en je favoriete geschenk voor kerst naar wens wordt geleverd.
Zaken als een opdruk op een item en verzenden kunnen soms best wat tijd in beslag nemen. Zeker wanneer je een geschenk op maat wenst in grotere aantallen is ruim op tijd beginnen een goed begin.
5. Slim schenken; meer rendement
Het juiste moment kiezen, het verhaal personaliseren voor jouw organisatie en waar gepast meerdere momenten gebruiken; het zorgt allemaal voor een optimaal schenkrendement. Batach is experts in kerstpakketten, wij zorgen samen met jou dat het geschenk rendeert en zijn uitwerking heeft: super blije medewerkers.
We kennen de originele geschenken en denken graag met jou mee met een origineel kerstpakket thema.
Ga terug naar het overzicht